Funding2Learn: Virksomhederne har begrænset viden om tilgængelige fondspenge til udvikling
Konkurrenceevne og -sikkerhed er tæt forbundet med virksomhedernes evne at udvikle medarbejdernes kompetencer og virksomhedernes kerneforretning.
Den ekstra udgift, der er forbundet med udviklingen kan dog være en byrde for mange virksomheder. Sådan behøver det dog ikke at være: “Mange virksomheder er slet ikke klar over alle de muligheder for ‘funding’, der er tilgængelige, når virksomhederne ønsker at styrke medarbejdernes kompetencer.” fortæller Jette Mølholm, indehaver af Funding2Learn.
Jette Mølholm arbejder primært med små- og mellemstore virksomheder, SMV-segmentet, der har et ønske om medarbejderudvikling. Hun hjælper virksomhederne med at navigere i de mange fonde, som yder økonomisk støtte til netop disse formål.
“Det er en skam, for dét der driver vækst, er innovation, teknologi og kompetencer. Udvikling er afgørende, hvis virksomheden ønsker at tilgå nye markeder eller stå stærkere overfor konkurrenterne i form af øget konkurrencekraft. Takker man nej til udviklingen på grund af manglende ressourcer, selvom disse kan hentes hos fondene; ja så er der bare nogle andre der får fordelene.” lyder det fra Jette Mølholm.
Det er måske ikke så underligt, at virksomhederne tøver med at kaste sig ud i fondsunderstøttede projekter, for hvilke projekter kan man overhovedet få penge til? Og hvordan håndteres de krav fonden stiller, for at yde økonomisk tilskud?
“Det er klart, at der kan være behov for specialiseret projektstyring, når man henvender sig til fondene.” erkender Jette Mølholm.
“I forbindelse med et økonomisk tilskud til udvikling af et nyt produkt eller andet, kan fondene stille krav om, at andre instanser skal inddrages i projektet, for eksempel en uddannelsesinstitution eller lignende. Processen skræmmer nogle virksomhedsejere, men dét, der umiddelbart virker uoverskueligt, giver belønning i den anden ende.” forsikrer Jette Mølholm.
Virksomheden Acrimo, der leverer, monterer og servicerer solafskærmning, ønskede at få en større andel af markedet og dermed øge deres projektsalg, for at vækste mere i 2020. For at kunne møde målsætningen, skulle medarbejdernes kompetencer med henblik på udvikling, kortlægges.
Jette Mølholm fungerer som konsulterende projektleder, der i fællesskab med Acrimo fik formuleret målsætninger og udfærdiget et kompetence matrix gennem interviews med medarbejderne, således der kunne skabes et overblik og en klar strategi for virksomheden.
“Det er nødvendigt, når man ansøger hos fondene, at der foreligger en plan. Med dette udgangspunkt kan jeg ansøge om fondsmidler på vegne af virksomheden og sikre tryghed og overbevisning at pengene understøtter fondens formål, som for eksempel en øget tilpasningsevne eller bæredygtig udvikling.” udtaler Jette Mølholm.
“Fonde, som eksempelvis Den Europæiske Socialfond eller tilsvarende, tilbyder økonomisk støtte ved at investere i arbejdsstyrken. Der er ligeledes mange forskellige fonde, som støtter virksomhedsudvikling. Der bør være en større viden hos de danske virksomheder omkring finansieringsmulighederne, de kan drage fordel af via fondene.” forklarer Jette Mølhom, Funding2Learn.
Fondene dækker over en bred vifte af finansiering. Eksempelvis kan kompetencefondene bidrage til betaling i forbindelse med kurser. Arbejdsgiver kan også ansøge om refusion for tabt arbejdskraft. Og så er der fonde, der støtter innovation og grøn produktudvikling.
“Der er så mange muligheder, når det handler om udvikling. Undersøgelser viser, at medarbejderne oplever større arbejdsglæde, når de får muligheden for uddannelse og udvikling, samtidig stiller det virksomheden stærkere på markedet og tiltrækker nye medarbejdere og dermed nye kompetencer.” forklarer Jette Mølholm.
“Jeg håber, at Funding2Learn kan skabe større opmærksomhed og gennemsigtighed omkring fondene og hvordan virksomhederne får optimalt ud af det. Særligt er det en stor hjælp for små og mellemstore virksomheder, SMV’erne, der ønsker at vækste, men lige mangler en lille håndsrækning for at nå målet.” slutter Jette Mølholm, Funding2Learn.